Gimnazjum Publiczne im. Romana Czerneckiego w Słupi Jędrzejowskiej

tel. (41) 381-64-13

Wycieczka

do Sandomierza

W czwartek 27 września 2018 roku udaliśmy się do Sandomierza, miasta położonego na siedmiu wzgórzach, będącego jednym z najstarszych i najważniejszych w historii  miast Polski.

Na miejscu spotkaliśmy się z przewodniczką, z  którą zwiedzaliśmy i poznawaliśmy historię

„ Małego Rzymu ‘’. Pierwszym punktem naszego zwiedzania był Spichlerz.  Następnie udaliśmy się pod siedemnastowieczny Zamek obecnie pełniący siedzibę Muzeum Okręgowego. Tam poznaliśmy bliżej trudne początki powstania Sandomierza. Dowiedzieliśmy się, że Zamek został wysadzony w powietrze przez Szwedów, co skutkowało straceniem większej jego części . Obecnie zachowało się jedynie skrzydło zachodnie. Widzieliśmy także gotycką Bazylikę Katedralną, Dom Długosza, Collegium Gostomianum.  Następnie udaliśmy się na Rynek. Podziwialiśmy piękne renesansowe kamieniczki oraz renesansowy Ratusz z charakterystycznym zegarem  słonecznym. Ciekawym miejscem w Sandomierzu jest Zbrojownia Rycerska. Przymierzaliśmy tam  zbroje, poznaliśmy życie rycerzy oglądając różne  narzędzia m.in., tortur. Na naszej liście na zabrakło także Bramy Opatowskiej,

z której  podziwialiśmy panoramę miasta i okolic.  Podziemna Trasa Turystyczna była naszym kolejnym celem. W trakcie przejścia wysłuchaliśmy legendy o dzielnej Helenie, która uratowała miasto przed Tatarami, lecz sama zginęła. Zwiedziliśmy także Kościół Św. Jakuba - podwójne sanktuarium; Matki Bożej Różańcowej oraz bł. Sadoka i 48 Sandomierskich Męczenników Dominikańskich. Udaliśmy się również do Wąwozu Świętej Królowej Jadwigi ciągnącego się przez pół kilometra, gdzie poznaliśmy dzięki przewodniczce ciekawą historię związaną z rękawiczkami Królowej. Wycieczkę zakończyliśmy rejsem statkiem po Wiśle.

Pełni wspaniałych wrażeń oraz nowo zdobytej wiedzy wróciliśmy do szkoły.

Przygotowała Magdalena Malec z klasy VII „a”