Gimnazjum Publiczne im. Romana Czerneckiego w Słupi Jędrzejowskiej

tel. (41) 381-64-13

Wyjazd do Obserwatorium i Kopalni Srebra

Dużo zobaczyliśmy!

W dniu 17 listopada 2012 roku w ramach projektu „ Szkoła wspiera – uczeń wybiera”  grupa uczniów gimnazjum  pojechała na jednodniową wycieczkę do Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach . Zwiedzanie Kopalni Srebra odbywało się w podziemnych korytarzach położonych 40m pod powierzchnią ziemi. W kopalni przez cały rok panuje stała temperatura ok. 10 C .Pani przewodnik opowiedziała nam historię tej kopalni oraz przedstawiła wiele ciekawostek z jej dziejów . Zawód górnika był i jest niezwykle trudny ,ciężki i odpowiedzialny. Górnicy pozdrawiają się słowami

„ szczęść Boże”. Oznaczają one powitanie , bezpieczną pracę i szczęśliwy wyjazd na powierzchnię. My podczas zwiedzania spotkaliśmy grupę przedszkolaków , która pozdrowiła nas tradycyjnym w naszej pięknej chrześcijańskiej kulturze

„ szczęść Boże”. Wspaniałą atrakcją było przepłynięcie 270 metrów łodziami wzdłuż kopalni. Kolejnym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie Sztolni Czarnego Pstrąga. Doszliśmy tam spacerkiem przez przepiękny park ze starymi drzewami. Pod nogami szeleściły różnobarwne liście a wokół można było spotkać turystów , którzy podobnie jak my podziwiali piękno otaczającej przyrody. Sztolnia Czarnego Pstrąga znajduje się pośrodku Parku Repeckiego

w Tarnowskich Górach. Zwiedzanie odbywa się ruchem wahadłowym. Wewnątrz sztolni panuje temperatura ok. 10 stopni C. Zwiedzanie polega na przepłynięciu łodziami 600 metrowego odcinka. Podczas przepływu pan przewodnik opowiedział nam historię sztolni i związane z nią legendy. Jak się okazuje, nazwa sztolni powstała od żyjących niegdyś w pełnych wody korytarzach kopalni pstrągów, które w ciemności wydawały się czarne . Przepływ łodziami był niezwykłą przygodą , która na długo zostanie w naszej pamięci. Po tak emocjonującym zwiedzaniu udaliśmy się na pyszny obiad.
    W dalszej części wycieczki było zwiedzanie Planetarium w Chorzowie. Obejrzeliśmy ciekawy pokaz o układach planetarnych i galaktyce. Mieliśmy także okazję zobaczyć ogromną lunetę do obserwowania nieba .

Wycieczka powoli dobiega końca … Przepiękna pogoda towarzyszyła nam przez cały dzień .Atmosfera była wspaniała.

I znowu mogliśmy zwiedzić wiele ciekawych zabytków , posłuchać interesującej historii związanej ze zwiedzanymi miejscami oraz poznać wiele ciekawostek o których na pewno nie słyszeliśmy. Wyjazd ten był bardzo udany i serdecznie za ten dzień  organizatorom dziękujemy .