Gimnazjum Publiczne im. Romana Czerneckiego w Słupi Jędrzejowskiej

Gimnazjum Publiczne im. Romana Czerneckiego w Słupi Jędrzejowskiej

28-350 Słupia Jędrzejowska

Słupia 281

tel. (41) 381-64-13

Ciekawa lekcja biologii

Wykorzystywanie technologii informatycznej.

Dnia 26 kwietnia 2010 r. odbyła się lekcja otwarta z biologii w klasie I b, której tematem była: Budowa szkieletu osiowego .

 

Metody , które zastosowałam na lekcji to:

  • prezentacja multimedialna
  • praca w grupach
  • praca z tekstem
  • karta pracy
  • pytania motywujące

Dużym zainteresowaniem  uczniów  cieszą się lekcje , które prowadzę w oparciu o wykorzystanie tablicy interaktywnej. Pomocne w zrozumieniu  i utrwaleniu wiadomości , okazały się pomoce dydaktyczne: model szkieletu i czaszki ,

mikroskopy , grafoskop.


Cele lekcji :


Uczeń potrafi wykazać się :


1. Wiadomościami dotyczącymi:

  • ogólnej budowy szkieletu
  • budowy i funkcji czaszki
  • budowy i funkcji kręgosłupa
  • budowy i funkcji klatki piersiowej

2. Umiejętnościami pozawaljącymi:


  • wyrazić wiedzę w postaci schematu
  • wykazać zależności między budową a funkcją szkieletu i jego elementów
  • zinterpretować dane uzyskane podczas wykonywanego pomiaru

3. Postawami świadczącymi :


  • o przekonaniu , że konieczna jest ochrona czaszki noworodka
  • o przekonaniu , że aby mieć sprawny kręgosłup należy wykonywać ćwiczenia rozciągające

Wszyscy uczniowie byli bardzo zainteresowani tematem i  zaangażowani w wykonywanie przydzielonych zadań. Dzięki ich samodzielnej pracy , dochodzili do właściwych wniosków. Takie nauczanie z zastosowaniem różnych pomocy dydaktycznych zwiększa zaangażowanie uczniów w proces lekcyjny , a zdobyta wiedza jest bardziej trwała. Cele lekcji zostały w pełni osiągnięte . Na lekcjach staram się , aby uczeń był podmiotem procesu dydaktycznego , by aktywnie i efektywnie w nim uczestniczył , by był twórczy i zaangażowany . Moja rola polega na uświadomieniu uczniom celu lekcji , sformuowaniu wraz z nim głównego problemu i kierowanie procesem dydaktycznym w taki taki sposób , by uczniowie sami dali odpowiedź na postawiony problem , sami wyciagali wnioski.Podczas lekcji zauważyłam ogromną aktywność uczniów , zaangażowanie podczas wykonywania samodzielnej pracy co w efekcie pozwala na kształtowanie logicznego myślenia , prawidłowego wyciągania i formułowania wniosków. Zarówno mnie jak i uczniom podoba się praca na lekcji z wykorzystaniem  tablicy  interaktywnej .W dogodny sposób mogę prezentować przed klasą wykresy, obrazy itp. Jest środkiem , który w dużym stopniu wspomaga nauczanie . 

 

Lidia Bodzioch - nauczyciel biologii.