Gimnazjum Publiczne im. Romana Czerneckiego w Słupi Jędrzejowskiej

Słupia 281

tel. (41) 381-64-13

Wycieczka w Góry Świętokrzyskie

Góry od zawsze fascynują ludzkiego ducha, tak dalece, że Biblia uważa je za uprzywilejowane miejsce spotkania z Bogiem”.

Jan Paweł II

W słoneczny, wrześniowy dzień klasy drugie gimnazjum uczestniczyły w wycieczce  w ramach projektu edukacyjnego „Każdy uczeń z naszego regionu odwiedza Święty Krzyż”. Podróż rozpoczęliśmy w malowniczej miejscowości Święta Katarzyna, gdzie u stóp Łysicy znajduje się Klasztor Benedyktynek i gdzie wiedzie Szlak Literacki Śladami Stefana Żeromskiego. Podążając ku wielkiej przygodzie, stanęliśmy u wrót Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Wspinając się na szczyt jednych z najstarszych gór w Polsce, otaczała nas piękna przyroda: las jodłowo-bukowy,  mchy i paprocie. Po drodze minęliśmy źródło Świętego Franciszka, blokowiska skalne zwane gołoborzami… Zmęczeni, ale radośni dotarliśmy na Łysicę (612m.np.m.), z której podziwialiśmy panoramę pięknej doliny polodowcowej.  Kolejnym etapem naszej podróży była Osada Średniowieczna w Hucie Szklanej. Przenieśliśmy się w czasie. Dowiedzieliśmy się ,jak wyglądało życie ludzi dawniej. Nawet skosztowaliśmy jadła takiego jak mace z powidłami… Z Huty Szklanej udaliśmy się na Łysą Górę z gołoborzami zwaną Świętym Krzyżem. Nazwa ta pochodzi od relikwii Krzyża Świętego przechowywanych w kościele.  W klasztorze odwiedziliśmy Muzeum Misyjne Zakonu Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej  z pamiątkami przywiezionymi z wypraw misyjnych oraz krypty. Dalej ,podążając Drogą Królewską, naszą wycieczkę zakończyliśmy w Nowej Słupi, gdzie ludność w dawnych czasach zajmowała się wytopem żelaza w dymarkach. W tej miejscowości znajduje się figura Pielgrzyma Świętokrzyskiego Emeryka, z którą wiąże się legenda, która głosi, że pielgrzym ten przesuwa się co roku o jedno ziarnko piasku i kiedy dotrze on na szczyt Świętego Krzyża ma nastąpić koniec świata. Mam nadzieję, że nie jest to prawda… Wycieczka w Góry Świętokrzyskie była wspaniałą lekcją geografii, biologii, historii i języka polskiego.

Michał Stępień IIc

Dziękujemy Edukacyjnej Fundacji Czerneckich za sfinansowanie wycieczki w Góry Świętokrzyskie.

Dziękujemy Pani Dyrektor Zofii Stachurze i naszym nauczycielom : paniom Katarzynie Stępień , Lidii Bodzioch , Annie Łukasik i panu Andrzejowi Brożkowi , że stworzyli nam możliwość nauki przez podróże.